Ressources éducationnelles BloodTechnet

Lancé en 2011, le programme de bourses BloodTechNet appuie des projets éducatifs innovants dans les secteurs de la transfusion, de la thérapie cellulaire et de la transplantation au Canada. Découvrez ci-dessous des outils pédagogiques et autres ressources résultant des projets réalisés dans le cadre de ce programme.

Pour obtenir plus d’informations sur la prochaine édition du programme de bourses BloodTechNet, consultez sang.ca.

Pour en savoir plus sur les projets qui ont reçu un financement de la bourse BloodTechNet, y compris les projets en cours, consultez notre base de données des projets financés en sélectionnant BloodTechNet Award Program dans les filtres de recherche.

Aborder la question de la disparité raciale dans les bassins de donneurs : ressources en ligne et atelier

Année du concours : 2021
Titre du projet : Addressing disparities in blood, stem cell and organ and tissue donor pools
Chercheur principal : Warren Fingrut, The Stem Cell Club
Public cible : stagiaires en médecine

L’équipe du projet a mis au point un atelier destiné aux étudiants en médecine, composé d’un module en ligne suivi d’un groupe de discussion animé. Le module souligne les disparités raciales dans les bassins de donneurs à travers les produits de don, les barrières au don ayant un impact sur les populations racialisées/ethniques, et les politiques de don qui ont un impact disproportionné sur les communautés racialisées. Le module a également mis en lumière le travail de la campagne Black Donors Save Lives comme un exemple de partenariat avec des défenseurs de diverses communautés pour lutter contre les disparités. Les participants ont également réfléchi à des actions spécifiques pour aider à relever et à surmonter ces défis.

  • Découvrez les autres vidéos et ressources de réseaux sociaux disponibles auprès de l’équipe du projet Stem Cell Club.

Identifier les lacunes dans les connaissances des résidents en pédiatrie : publication dans un journal

Année du concours : 2020
Titre du projet : Pediatric Transfusion Camp: A needs assessment
Chercheur principal : Lani Lieberman, University Health Network
Public cible : stagiaires en médecine

L’objectif principal de ce projet dirigé par la Dre Lani Lieberman était d’identifier les sujets de connaissances en médecine transfusionnelle qu’un stagiaire pédiatrique ne pratiquant pas la médecine transfusionnelle (par exemple, un résident en chirurgie, en anesthésie ou en soins intensifs) devrait connaître. En s’appuyant sur le réseau Transfusion Camp, un total de 31 sujets de base et 42 sujets élargis ont été finalisés sur la base des commentaires d’experts en médecine transfusionnelle et non transfusionnelle. La publication qui en résulte dans Transfusion, le journal de l’AABB, sert de guide de référence pour les sujets à inclure dans la formation postuniversitaire en médecine transfusionnelle pédiatrique pour les stagiaires en médecine non transfusionnelle et est généralisable à tous les stagiaires en pédiatrie qui commandent du sang. 

Don pour les hommes ayant des rapports sexuels avec des hommes au Canada : boîte à outils

Année de concours : 2019
Titre du projet :  Blood and stem cell donation for men who have sex with men in Canada: A toolkit for healthcare professionals
Chercheur principal : Warren Fingrut, Stem Cell Club

Public cible : professionnels de la santé, stagiaires en médecine

L’équipe du projet Stem Cell Club a développé une boîte à outils comprenant un module en ligne et un atelier qui informe les professionnels de la santé sur le don de sang et de cellules souches au Canada pour les gais, les bisexuels et les hommes ayant des relations sexuelles avec des hommes, en partant des politiques historiques et du contexte dans lequel elles ont été mises en œuvre pour la première fois jusqu’en 2022. En outre, l’équipe du projet a dispensé une formation à plus de 100 étudiants en médecine dans les facultés de médecine du Canada. L’équipe de projet a collaboré avec des défenseurs, des donneurs et des patients de la communauté 2SLGBTQIA+ ainsi qu’avec des médecins greffeurs pour développer et évaluer un ensemble de ressources multimédias visant à inciter les personnes 2SLGBTQIA+ à faire des dons de sang et de cellules souches. Ces ressources ont été diffusées dans le cadre de la campagne Saving Lives with Pride (Sauver des vies avec fierté) menée par le Stem Cell Club, qui a reçu une attention médiatique importante et remporté un certain nombre de prix pour avoir fait progresser l’inclusion des personnes 2SLGBTQIA+ dans le don anticipé.

Soutien aux directeurs de laboratoire HLA en formation : stages en laboratoire

Année de concours : 2019
Titre du projet : Support of HLA laboratory directors in-training for rotations in specialized laboratories
Chercheur principal : Eric Wagner, Société canadienne du sang

Public cible : Directeurs de laboratoire HLA en formation, personnel de laboratoire

Les laboratoires d’histocompatibilité et d’immunogénétique (HLA) soutiennent les activités de transplantation dans tout le Canada en évaluant la compatibilité entre le patient et le donneur ainsi que le risque de rejet. Le laboratoire d’histocompatibilité joue un rôle central dans la prise de décision clinique en matière de transplantation d’organes et de cellules souches. L’amélioration de la formation des directeurs et des compétences du personnel de laboratoire a un impact direct sur la qualité des résultats des tests de laboratoire et sur la consultation clinique des programmes de transplantation.

Ce projet a permis à trois personnes (directeurs en formation et autres membres du personnel de laboratoire) d’effectuer des rotations dans différents laboratoires afin d’acquérir une expérience et des connaissances précieuses à appliquer pour les soins aux patients. Cette formation leur a permis de: 1) sélectionner et interpréter les tests d’histocompatibilité dans le contexte des transplantations d’organes thoraciques et 2) comprendre les spécificités du typage HLA par une technologie de pointe de séquençage de nouvelle génération, une technologie qui révolutionne l’évaluation du risque de rejet dans les transplantations d’organes. Ce projet pilote a atteint ses objectifs en améliorant le niveau de compétence des personnes directement impliquées dans la première étape de l’attribution et de la transplantation d’organes (c’est-à-dire l’évaluation de la compatibilité patient-donneur et l’évaluation du risque immunitaire).

Immunohématologie pour les médecins en formation et les technologues de laboratoire médical : modules en ligne

Année de concours : 2019
Titre du projet : Development of internet modules for serology curriculum delivery
Public cible : stagiaires en médecine, technologues de laboratoire médical

Cette équipe a développé six modules éducatifs interactifs pour l’apprentissage de l’immunohématologie, tous disponibles sur LearnSerology.ca. Le contenu, qui comprend un nouveau module interactif pour compléter un panel de recherche d’anticorps, a été développé pour les étudiants en médecine de troisième cycle en hématologie clinique et peut également être utile pour les technologues de laboratoire médical.

  • Pour en savoir plus sur les modules — pourquoi ils ont été développés, comment nous savons qu’ils sont efficaces et comment ils sont actuellement utilisés —, consultez cet article du blog R.E.D.

Don de cellules souches : boîte à outils et vidéos

Année du concours : 2018
Titre du projet : Stem cell transplantation multimedia toolkit

Chercheur principal : Warren Fingrut, Université de Toronto
Public cible : professionnels de la santé

La boîte à outils multimédia sur la transplantation de cellules souches a été élaborée par le Stem Cell Club pour soutenir la formation des professionnels de la santé en vue du recrutement de donneurs de cellules souches. La boîte à outils comprend une série de vidéos sur le don de cellules souches, une infographie sur le don de cellules souches et Why We Swab : une bibliothèque d’histoires sur le don de cellules souches.

Soutenir l’immunodéficience primaire : boîte à outils

Année de concours : 2017
Titre du projet : PID (Primary Immune Deficiency) Toolkit App
Chercheur principal : Susanna Darnel, Bureau provincial de coordination du sang (PBCO) de la Colombie-Britannique
Public cible : professionnels de la santé

L’application mobile sur l’immunodéficience primaire a été élaborée par le Bureau provincial de coordination du sang (PBCO) de la Colombie-Britannique en collaboration avec un groupe d’immunologistes et de médecins transfusionnels de la province. Cette application est destinée à faciliter le diagnostic, le traitement et le suivi des patients atteints d’immunodéficience primaire. Il contient des algorithmes de diagnostic et de traitement (présentés dans deux formats différents), un calculateur de dose pour déterminer la dose d’IgIV ou d’IgSC, un calculateur d’ajustement de la dose, des liens vers les recommandations provinciales de la Colombie-Britannique en matière d’IG, ainsi que d’autres liens et références dignes d’intérêt.

PIDD Toolkit app – a chat with Susanna Darnel, Pam Danesin and Doug Morrison

Regardez cette conversation avec les membres du groupe de travail sur l’immunodéficience primaire de la Colombie-Britannique, enregistrée lors du congrès ISBT 2018 à Toronto.

Recommandations transfusionnelles de Choisir avec soin : vidéos

Année de concours : 2017
Titre du projet : An innovative digital strategy for dissemination of Choosing Wisely Canada recommendations in transfusion medicine

Chercheur principal : Dr Clinton Campbell
Public cible : professionnels de la santé

Ce projet a permis de développer une série de vidéos d’animation courtes, divertissantes et informatives, destinées aux professionnels de la santé, ayant pour but d’illustrer les recommandations en médecine transfusionnelle définies dans le cadre de la campagne Choisir avec soin et promouvoir une transfusion sanguine plus sûre. Voir toutes les vidéos sur le site de la Société canadienne de médecine transfusionnelle (SCMT).

Lignes directrices cliniques pour les globules rouges et le FNAIT : balados

Année de concours : 2016
Titre du projet : Podcast for FNAIT and ICTMG red cell specifications for hemoglobinopathies guidelines

Chercheur principal : Dre Nadine Shehata, Hôpital St. Michael
Public cible : professionnels de la santé

Les balados ont été élaborés par l’International Collaboration for Transfusion Medicine Guidelines pour informer les médecins sur les principes directeurs de la transfusion. Le premier balado parle des caractéristiques des globules rouges pour le traitement des hémoglobinopathies et a pour but de guider les médecins qui s’occupent de patients atteints de thalassémie et d’anémie falciforme dans la sélection des composants érythrocytaires. Le second balado est destiné aux médecins qui s’occupent de mères et de bébés atteints de thrombopénie néonatale par allo-immunisation fœto-maternelle – une maladie potentiellement mortelle pour les fœtus et les nouveau-nés qui se caractérise par la destruction des plaquettes par des alloanticorps maternels dirigés contre les antigènes plaquettaires.

  • Les balados et autres ressources pour la mise en œuvre des lignes directrices cliniques sont disponibles sur le site www.ictmg.org.

Prise en charge des hémorragies et des thromboses : ressources en ligne

Année de concours : 2016
Titre du projet : Social media for knowledge translation and education 3 (SoMe-KTE3): Transfusion, thrombosis, and hemostasis

Chercheur principal : Dr Andrew Shih, Université McMaster
Public cible : professionnels de la santé

La série Blood & Clots est un programme éducatif portant sur la gestion des hémorragies et des thromboses en médecine transfusionnelle. Hébergée sur CanadiEM, cette série de ressources éducatives en ligne se concentre sur certains des dilemmes les plus difficiles auxquels nous sommes confrontés en médecine aujourd’hui : comment gérer les patients qui saignent, qui coagulent, ou les deux. Ces ressources ont été élaborées pour les médecins-urgentistes, les médecins de première ligne et les médecins traitants. 

Le programme est basé sur une évaluation des besoins qui a été publiée dans le journal Perspectives on Medical Education en 2018 et est rédigé par une équipe de professeurs d’hématologie de tout le Canada.

Blood and Clots – A chat with Dr. Andrew Shih

Regardez le Dr Andrew Shih parler du projet pendant le congrès ISBT 2018 à Toronto.

Greffes de cellules souches : programme fondé sur les données grâce au Stem Cell Club

Année de concours : 2016
Titre du projet : The Stem Cell Club: Educating Medical Students about Stem Cell Transplantation

Chercheur principal : Warren Fingrut, Université de Toronto
Public cible : stagiaires en médecine

Ce projet a permis de créer un club national qui forme les étudiants en médecine à la défense des patients ayant besoin d’une greffe de cellules souches, à l’obtention d’un consentement éclairé, à l’identification et à la correction des erreurs médicales et à l’acquisition de compétences en matière de leadership et de travail d’équipe.

Produits sanguins et prélèvements prétransfusionnels : modules en ligne

Année de concours : 2014
Titre du projet : Better blood transfusion: Neonatal and pediatric patients

Chercheur principal : Clare O’Reilly, Centres de santé pour les enfants et les femmes de la Colombie-Britannique
Public cible : professionnels de la santé

L’infirmière clinicienne en sécurité transfusionnelle de l’hôpital pour enfants et de l’hôpital pour femmes de la Colombie-Britannique a mis au point trois modules éducationnels sur la pratique transfusionnelle portant sur les sujets suivants :

  1. Administration de produits sanguins : seringue (néonatalogie), seringue et méthode volumétrique (pédiatrie), méthode volumétrique (adultes)
  2. Transport des produits sanguins.
  3. Recueil d’échantillons avant la transfusion

Les modules sont disponibles à partir du site Web Learning Hub. Pour y accéder, vous devez créer un compte ou vous inscrire comme invité, puis effectuer une recherche.

Better Blood Transfusion - A chat with Clare O'Reilly

Regardez Clare O’Reilly parler du projet lors du congrès de l’ISBT à Toronto en juin 2018.

 

Sérologie pour les technologues de laboratoire médical : vidéos

Année de concours : 2011
Titre du projet : Passing the Serology Torch
Public cible : technologues de laboratoire médical

Ce projet a permis de développer une série de 11 présentations sur la sérologie à l’intention des technologues de laboratoire médical en médecine transfusionnelle. Les vidéos sont disponibles en anglais sur le site Passing the Serology Torch.

 

Addressing racial disparity in donor pools: online resources and workshop

Competition year: 2021 
Project title: Addressing disparities in blood, stem cell and organ and tissue donor pools 
Principal investigator: Warren Fingrut, Stem Cell Club
Target audience: medical trainees

The Stem Cell Club project team developed a workshop for medical students consisting of an online module followed by a facilitated discussion group. The module outlined racial disparities in donor pools across donation products, barriers to donation impacting racialized/ ethnic populations, and donation policies which disproportionately impact racialized communities. The module also highlighted the work of the Black Donors Save Lives campaign as an example of partnering with advocates from diverse communities to address disparities. Participants also reflected on specific actions to help address and overcome these challenges.  

  • Learn more about the other videos and social media resources available from the Stem Cell Club project team: Stem Cell Club 

Identifying knowledge gaps for pediatric residents: journal publication

Competition year: 2020 
Project title: Pediatric Transfusion Camp: A needs assessment 
Principal investigator: Dr. Lani Lieberman, University Health Network
Target audience: medical trainees

The main objective of this project led by Dr. Lani Lieberman was to identify the transfusion medicine knowledge topics that a non-transfusion medicine pediatric trainee (e.g., surgical, anesthesia or critical care resident) should know. Leveraging the Transfusion Camp network, a total of 31 core curricular topics and 42 extended topics were finalized based on feedback from experts in transfusion and non-transfusion medicine settings. The resulting publication in Transfusion, the Journal of AABB, serves as a reference guide for topics to include in post-graduate pediatric transfusion medicine education for non-transfusion medicine trainees and is generalizable to all pediatric trainees that order blood. 

Donation for men who have sex with men in Canada: toolkit

Competition year: 2019 
Project title: Blood and stem cell donation for men who have sex with men in Canada: A toolkit or healthcare professionals
Principal investigator: Warren Fingrut, Stem Cell Club
Target audience: healthcare professionals, medical trainees

The Stem Cell Club project team developed a toolkit including an online module and workshop that educates healthcare professionals about blood and stem cell donation in Canada for gay, bisexual and men who have sex with men, starting from historical policies and the context in which they were first implemented until 2022. Additionally, the project team provided training to over 100 medical students at medical schools across Canada. The project team collaborated with advocates, donors, and patients from the 2SLGBTQIA+ community as well as transplant physicians to develop and evaluate an array of multimedia resources to engage 2SLGBTQIA+ peoples in blood and stem cell donation. These resources were shared as part of the Saving Lives with Pride campaign run by Stem Cell Club, receiving significant media attention and winning a number of awards for advancing inclusion for 2SLGBTQIA+ peoples in donation.

Support of HLA laboratory directors in-training: laboratory rotations

Competition year: 2019
Project title: Support of HLA laboratory directors in-training for rotations in specialized laboratories 
Principal investigator: Eric Wagner, Canadian Blood Services
Target audience: HLA laboratory directors in-training, laboratory personnel

Histocompatibility and Immunogenetics (HLA) laboratories support transplant activities throughout Canada by assessing patient-donor compatibility and evaluating risk of rejection. The histocompatibility laboratory is central to clinical decision making in organ and stem cell transplantation. Improvement in director in-training and laboratory personnel competency has a direct impact on the quality of laboratory test results and clinical consultation to transplant programs. 

This project allowed three people (directors in-training and other laboratory personnel) to rotate in different laboratories to gain valuable experience and knowledge to be applied for patient care. This training allowed them to: 1) select and interpret histocompatibility tests in the context of thoracic organ transplants and 2) understand the specifics of HLA typing by a state-of-the-art next generation sequencing technology, a technology that revolutionizes the assessment of rejection risk in organ transplantation. This pilot project reached its goals by improving the level of competency of individuals directly involved in the first step of organ allocation and transplantation (i.e., assessment of patient-donor compatibility and assessment of immune risk).  

Immunohematology for medical trainees and MLTs: online modules

Competition year: 2019
Project title: Development of internet modules for serology curriculum delivery 
Principal investigator: Matthew Yan, Canadian Blood Services
Target audience: medical trainees, Medical Laboratory Technologists (MLTs)

This team developed six interactive educational modules for learning about immunohematology—all available on LearnSerology.ca. The content, which includes a novel interactive module for completing an antibody investigation panel, was developed for post-graduate medical trainees in clinical hematology and may also be useful for medical laboratory technologists (MLTs).

  • Learn more about the modules—why they were developed, how we know they’re effective, and how they are currently being used—in this R.E.D. blog post

Stem cell donation: toolkit and videos

Competition year: 2018
Project title: Stem cell transplantation multimedia toolkit 
Principal investigator: Warren Fingrut, University of Toronto
Target audience: healthcare professionals

The Stem Cell Transplantation Multimedia Toolkit was developed by the Stem Cell Club to support the education of health-care professionals for the recruitment of stem cell donors. The toolkit includes a whiteboard video series on stem cell donation; a stem cell donation infographic and Why We Swab: a library of stories in stem cell donation.

Supporting Primary Immunodeficiency Disease (PIDD): toolkit

Competition year: 2017
Project title: PID (Primary Immune Deficiency) Toolkit App 
Principal investigator: Susanna Darnel, BC Provincial Blood Coordinating Office (PBCO)
Target audience: healthcare professionals

The Primary Immunodeficiency Disease (PIDD) Toolkit was developed by the BC Provincial Blood Coordinating Office (PBCO) in collaboration with a group of provincial immunologists and transfusion medicine physicians. The toolkit is intended to support the diagnosis, treatment and monitoring of patients with PIDD. The toolkit contains diagnostic and treatment algorithms (presented in two different formats), a dose calculator to determine IVIG or SCIG dose, a dose adjustment calculator, links to the BC provincial IG recommendations as well as other links and references of interest. 

PIDD Toolkit app - a chat with Susanna Darnel, Pam Danesin and Doug Morrison

Watch this conversation with members of the Primary Immunodeficiency working group from British Columbia, recorded during ISBT 2018 Congress in Toronto

Choosing Wisely Canada transfusion recommendations: videos

Competition year: 2017 
Project title: An innovative digital strategy for dissemination of Choosing Wisely Canada recommendations in transfusion medicine 
Principal investigator: Dr. Clinton Campbell 
Target audience: healthcare professionals 

This project developed a series of short, entertaining and informative animated videos to inform healthcare professionals of the Choosing Wisely Canada transfusion recommendations and promote safer blood transfusion. View all videos on the Canadian Society for Transfusion Medicine (CSTM) website.  

Clinical guidelines for red cells and FNAIT: podcasts

Competition year: 2016
Project title: Podcast for FNAIT and ICTMG red cell specifications for hemoglobinopathies guidelines
Principal investigator: Dr. Nadine Shehata, St. Michael's Hospital
Target audience: healthcare professionals 

Podcasts were developed by the International Collaboration for Transfusion Medicine Guidelines (ICTMG) to inform physicians about transfusion clinical guidelines. The first podcast discusses red cell specifications for hemoglobinopathies and guides physicians who treat patients with thalassemia and sickle cell anemia in selecting red blood cells. The second podcast is for physicians who treat mothers and babies with Fetal Neonatal Alloimmune Thrombocytopenia (FNAIT) – a potentially life-threatening illness for fetuses and neonates where platelets are destroyed by maternal alloantibodies to human platelet antigens.

  • The podcasts and other resources for implementing the clinical guidelines are available at www.ictmg.org.  

Management of bleeding and thrombosis: online resources

Competition year: 2016
Project title: Social media for knowledge translation and education 3 (SoMe-KTE3): Transfusion, thrombosis, and hemostasis
Principal investigator: Dr. Andrew Shih, McMaster University
Target audience: healthcare professionals

The Blood & Clots Series is an online curriculum dedicated to the management of bleeding and thrombosis with transfusion medicine as a central concept. Housed on CanadiEM, this series of online educational resources focuses on some of the most difficult dilemmas we face in medicine today: how to manage patients who are bleeding, clotting, or both. The resources have been designed with ER doctors and front-line/primary care physicians in mind.

The curriculum is based on a needs assessment that was published in the Perspectives on Medical Education journal in 2018 and is written by a team of hematology faculty from across Canada

Blood and Clots - A chat with Dr. Andrew Shih

Watch Dr. Andrew Shih chat about the project during ISBT 2018 Congress in Toronto.

Stem cell transplants: evidence-based program through Stem Cell Club

Competition year: 2015 and 2016
Project title: The Stem Cell Club: Educating Medical Students about Stem Cell Transplantation 
Principal investigator: Warren Fingrut, University of Toronto
Target audience: medical trainees

This project created a national club that trains medical students on advocating for patients in need of stem cell transplant, securing informed consent, identifying and correcting medical errors and developing leadership and teamwork skills. 

Blood products and pre-transfusion sample collection: online modules

Competition year: 2014
Project title: Better blood transfusion: Neonatal and pediatric patients 
Principal investigator:
Clare O'Reilly, BC Children's and Women's Health Centres
Target audience: healthcare professionals

The Transfusion Safety Nurse Clinician at BC Children’s and Women’s hospitals created three e-Learning Transfusion Practice Educational Modules around the following themes: 

  1. Administration of blood products: Neonatal – Syringe method; Pediatric – Syringe and volumetric method; Adult – Volumetric method. 

  2. Transport of blood products. 

  3. Pre-transfusion sample collection. 

To access the modules, go to the Learning Hub site, create an account or sign on as a guest, and search for the modules.
 

Better Blood transfusion - A chat with Clare O'Reilly

Watch Clare O'Reilly chat about the project at the ISBT congress in Toronto in June 2018.

Serology for MLTs: videos

Competition year: 2011
Project title: Passing the Serology Torch
Principal investigator:
Target audience:
Medical Laboratory Technologists (MLTs) 

This project developed a speaker-series of 11 presentations on serology targeted at transfusion medicine Medical Laboratory Technologists (MLTs). Videos are available in English on the Passing the Serology Torch website.